RSS

Wednesday 7 March 2012

Sepetang di IKBN Kinarut

Asalnya, saya harus bertemu adik-adik muslimat di IKBN ini hari itu. Ya, temujanji kami. Namun, ada gotong-royong menyebabkan ramai yang tak dapat hadir. Tapi, hari itu, saya pergi juga. Saya mudah masuk ke IPT berkenaan...sebab 'lesen'nya ialah "isteri Ustaz Mat Razali"..huhu. Pada setiap Selasa malam, kuliah Ustaz Mat Razali lah yang bergema di surau IKBN Kinarut. Best...tentang sirah Nabi SAW tetapi dengan cara beliau. Bukan gaya ceramah yang "tolong baca kitab kat jemaah" yang agak membosankan dan kurang penghayatan. Kadang-kadang ada juga kisah-kisah yang tak pernah saya dengar dan dalam kuliahnya, dikaitkan terus dengan isu-isu semasa tetapi insyaAllah main-point tu dapat dihayati.

Saya fikir saya tak jadi pergi ke sana petang itu. Salah seorang adik saya, Ain meminta saya datang. Ada perkara yang ingin dibincang dan diluah. Exco Kerohanian bagi muslimat itu sangat 'unik' bagi saya. Ya, kebiasaan mana-mana IPT, jika Exco Kerohanian adalah mungkin yang bertudung labuh dan paling kurang pernah bersekolah di sekolah agama. Tetapi dia tidak. Itulah 'unik' yang pertama.

Mungkin dengan jawatan yang disandangnya menyebabkan potensi dirinya yang tersembunyi dinampakkan oleh Tuhan. Hanya Allah berkuasa menzahirkan segala kebaikan yang tersembunyi di dalam setiap diri hamba sebagai pengajaran kepada hamba-hamba-Nya yang lain. Saya banyak termuhasabah sepanjang mengenalinya. 

Oh, lupa! Saya membawa seseorang ke sana sebagai peneman..hehe cuba teka.... saya bawa Aisyah sekali! huhu....berjurus anak itu...diam-diam sahaja.....

Aisyah duk diam ya....aunty ada kerja....huhu



ok, sambung alkisah...

Keadaan di sana telah mengajar saya. Perkaitan tentang  dakwah dan orang yang berdakwah. Jika diperhatikan 'latar masyarakat' pelajarnya, memang sangat ketandusan tarbiyah islami. Yang menghidupkan surau hanya beberapa orang. Itupun, bekas pelajar sekolah agama. Pelajar lelaki yang ramai di sana kerana kursus kemahiran kan...

Jadi, adik saya yang ini bagi saya sangat cekal dan berani. Ya, inilah yang saya belajar. Cuba bayangkan saya yang bertudung labuh ke sana....dalam keadaan 'masyarakat'nya yang .... Allah...seolah-olah selama ini badan kerohanian yang langsung tidak berjalan. Mungkin terlihat yang saya cuba memburuk-burukkan IPT ini. Tenang.. IPT itu tak pernah buruk sebab itulah tempat untuk dapatkan ilmu. Namun, kita perlu menerima hakikat realiti manusia kini.

Orang yang nak membawa rakan-rakannya yang lain, yang cuba memperingati rakan-rakan dalam masa yang sama memperingatkan diri sendiri, yang berusaha menyampoaikan seruan kebaiakan dalam keadaan 'sedar diri' bahawa dia juga belum cukup belajar untuk mengajak orang lain. Kita lihat bagaimana 'pendekatan' yang dicipta Allah SWT untuk memakmurkan bumi-Nya...bukan dengan menghantar manusia-manusia yang bertudung labuh ke sana. Mungkin kalau itu keadaannya...jika difikirkan logik akal kita, psikologi rakan-rakan yang mahu dididik ini apa ya? "Dia tu wara'..." , "kita ni sape..dia tu sape..." , ... Jika anda mengenali keadaan pelajarnya, anda akan memahami hikmah Allah yang tidak 'menghantar' si bertudung labuh untuk menyeru mereka. Ya, saya doakan adik-adik saya itu nanti akan lebih sempurna berpakaian. InsyaAllah. Ameen.

Bagi saya, tugas Ain amat mencabar. Dan mungkin saya tak mampu berada di tempatnya. Hanya mampu menolak Ain dari belakang. Berapa kali dia 'diserang' senior gara-gara ada terbit dari kata-kata Ain yang membuatkan mereka tak senang hati. Ain berani. Mungkin ada yang berpendapat lebih baik diam sahaja. Ain suka berbahas..lebih kepada menerangkan. Tetapi seperti biasa, pentingnya kita mengenali watak yang suka berhujah mengikut kehendak nafsu akan sentiasa mahu menang. Mungkin Ain lebih tahu dan mengerti suasananya dan membalas dengan yang sesuai. 

Dia rasa bersalah sebab sampai hari ini dirasakannya tak pernah lakukan apa-apa. Jadi, saya cuba memujuknya (juga memujuk diri sendiri)  mengikut cara pandang dan kefahaman saya. Dan dia ada banyak idea untuk dijalankan selepas cuti nanti insyaAllah. Saya katakan kepadanya maghrib tadi "Dua orang ini datang menyerang Ain, jatuhkan semangat Ain tapi lagi ramai yang akan terus menyokong Ain di belakang..mungkin nak ganti tempat Ain pun belum tentu yang menyokong Ain tu sanggup.."

Dia tak berhenti bercerita apa yang berlaku sejak dia cuba mulakan langkah di sana. Saya kasihan, dirinya meronta-ronta minta ditarbiyah dalam keadaan dia bertubi-tubi diserang dan perlu mengumpulkan kekuatan yang maksimum. Rahsia Allah mencaturkan pertemuan...yang baru atau dah lama. Ada hikmah yang tersimpan dan akan tersingkap bagi yang mahu memerhati.

Ya, petang itu Aisyah diam sahaja.. anak solehah..memahami aunty nya...



Kami cuba membantu mereka setakat yang terdaya. Jauh dengan cara jauh..dekat dengan cara dekat. Jika diikut jangkaan kelahiran arwah anak saya...ya, sekitar tarikh-tarikh ini.. Kalau saya berpantang time ini...dan mungkin saya tidak di Sabah waktu ini. Tetapi Allah mentakdirkan pertemuan saya dengan Ain. Dia belajar dengan saya dan saya juga belajar dari dia. Saya dikurniakan pelbagai nikmat iaitu, anak (walaupun rezeki untuk membesarkannya tiada) tetapi bagi saya, itu adalah rezeki sebab Allah menyediakan untuk anak kami, jalan pintas. Selain itu, pertemuan saya dengan Ain. Nanti saya sentuh bab ini pada entri berikutnya. hehe..

Saya kagum dengan Ain. Semoga dia dan adik-adik saya yang lain bersatu hati untuk sama-sama berusaha menyebarkan kebaikan di bumi IKBN Kinarut. Ya, macam Ain kata, "Jika sebelum ini tidak pernah ada program atau aktiviti Islamik, sekarang dah ada!" berikutan ada senior yang mengkritik tentang 'perubahan' yang sedang merangkak memulakan agenda besarnya. 

Antara IKBN yang aktif...IKBN Kinarut..insyaAllah semoga tarbiyah juga aktif nanti ameen...

penat menunggu aunty ye....hihi tertidur sudah....
bekalan untuk peneman setia saya....huhu

bangun sudah...bersama pengasuh baru hihi..dah, jom balik!!

Terima kasih Aisyah yang tak banyak ragam menemani aunty meeting  ya... semoga besar nanti jadi insan yang berjasa kepada umat ya sayang..k, jom balik dah siap dah!!


ta ta cemuwe....acah dh nk bayik yumah.....heee....


1 comment:

  1. surau ikbn kinarut.. masih seperti dulu.. sebagaimana yang telah kami usahakan dari tiada apa apa kepada ada apa apa... terima kasih atas bantuan yang tidak mampu dihulurkan dari kejauhan

    ReplyDelete