RSS

Wednesday 28 March 2012

2803 1710 2810 ?

aku suka gambar ini..suasana ini sama...tangisan lelakimu...takkan ku lupa...
maaf kepada Rartz, edit siket hehe la taghdhob..
.

Ada fungsi angka/nombor? Menurut aku, angka adalah tanda. Tanda yang membolehkan imaginasi seseorang menghubung di antara satu sama lain. 

Kenapa? kalau tiada tanda..

kita tak dapat membina sebuah bangunan yang kukuh berdiri kerana peratus bahan bancuhan untuk sesuatu binaan tidak dapat ditetapkan.

kita tak mampu menghasilkan satu masakan yang lazat kerana andai terlebih garam gulanya, maka tidakkah membazir?

kita tak mampu membezakan manusia normal dengan manusia sindrome-down kerana manusia biasa, pada kromosom nombor 21, ada dua kromosom manakala manusia istimewa itu terlebih satu kromosom (3 kromosom) dan atas sebab itu sambutan untuk mereka yang istimewa ini tandanya pada tanggal 21 Mac setiap tahun.

kita tak tahu tahap kesihatan kita andai anda berdarah rendah, normal, terlalu rendah atau darah tinggi.

kita tak pula tahu perihal tumbuhan dikotiledon atau monokotiledon

kita tak kagum pula perihal ATP dalam setiap sel kehidupan yang menyebabkan alam bahagia menjalani hidup

pasti teknologi telefon dan segala macam teknologi tidak terinovasi, bagaimana mahu berhubung manusia kalau tidak ada tanda yang membolehkan kita berhubung.

pasti tidak ada yang tahu tarikh-tarikh dia dilahirkan dan tidak bergemalah ucapan "Happy Birthday"

jika tanda itu tiada..

nescaya sejarah dicatat dalam keadaan kucar kacir tanpa diketahui dengan jelas setiap riwayat cerita pedoman sebelum Islam turun sehingga sekarang ini. mana tidaknya, bagi yang tidak mengkaji, ada juga yang mengatakan Imam Ghazali tidak suka dengan Ibnu Taimiyyah, Syeikhul Islam itu. padahal, Imam Ghazali meninggal dunia beberapa tahun terlebih dahulu sebelum lahirnya Ibnu Taimiyah ini lagi. Dah ada angka, namun masih kucar-kacir kerana akibat tidak mengkaji.

nescaya juga kita tak tahu apa pun yang termaktub indah dalam al-Quran. Yang memuatkan hal undang-undang keluarga, masyarakat dan seisi dunia. Tidak ada yang tertinggal. Tidak pula kita tahu berapa tahun pemuda-pemuda Kahfi tertidur dengan izin-Nya. Pembahagian harta pusaka untuk lelaki dan perempuan samakah?

dll....

Angka..perkiraannya kadang-kadang menyeronokkan, memeningkan namun ianya sangat unik! Hingga kita temui indahnya angka!

28 angka haribulan kelahiranku
03   bulan kelahiranku

=> 28hb 10  kelahirannya.....

17   angka haribulan kelahiran zauj
10 bulan kelahiran zauj


Justeru, sesungguhnya akan datang suasana yang membuatkan kita 'kembali' kepada ingatan silam. Menelusuri masa hadapan akan sentiasa ada  'titik pertemuan' atau 'titik kembali' kita kepada silam yang bisa merubah emosi. Itulah hakikat kehidupan yang tak boleh dinafikan. Sebab, hakikat insan itu akan kembali.

No comments:

Post a Comment