RSS

Saturday 24 March 2012

Ketika Ini


Sudah lama rasanya tak bercerita walaupun tiada sesiapa yang meminta untuk aku bercerita. Tapi hatiku mahu bercerita. Terkadang terfikir juga, andai dunia yang ku diami hari ini ku lalui tanpa blogger, facebook dan sebagainya.... Padahal manusia zaman dahulu, lagi banyak terdapat kisah-kisah menarik yang seharusnya (bukan wajib) untuk dikongsikan. Malah lebih memberi kesan kepada sesiapa yang meneliti kisahnya. huhu. Yang hairannya, kisah dahulu kala yang tanpa penggunaan mana-mana teknologi pun, tersampai ke 'telinga' kita pada hari ini. Menakjubkan persembahan dunia! huhu...Cukup di situ. Anda pulalah yang layak mengulas lebih panjang lebar.

Ketika ini, sahabat handai di KIPSAS, tempat aku mendalami tarbiyah Tuhan, tempat di mana cintaku pada bahasa Arab mekar berkembang walaupun aku bukanlah eh, belum lagi mahir dalam bidang yang ku cinta kini, sedang bertungkus lumus membuat persediaan yang terakhir bagi menghadapi peperiksaan Akhir Semester. Sahabat se'batch'ku, semoga selamat menempuhi peperiksaan akhir ini dan hanya ada satu semester lagi untuk ditempuhi sebelum menempuhi perancangan-perancangan yang seterusnya..ku bangga mengenali kalian! Aku pula?? huhu.. aku 'study' dengan caraku huhu... aku cemburu dengan mereka tetapi aku suka kepada kecemburuan ini kerana ianya sesuatu yang mencabar dan inilah pendorong aku untuk terus belajar. Cita-cita tidak pernah terpadam kerana 'kerehatan' ini. Semoga Allah mempermudah urusan kita semua. Ameen..

Ketika ini, keluarga di kampung, sedang sambut "Family Day" dengan bakar ayam.....makan ramai-ramai...jeles yang sengoti! Aku suka ketika semua berkumpul walaupun tak semua ahli keluarga ada..namun, kemesraan dalam kekecohan itulah yang membuat hubungan kekeluargaan terjalin dengan lebih erat lagi diberkati. Oh, ku rindu suara-suara mak mak saudaraku yang begitu nyaring menjerit...hihi. Tapi, itulah meriahnya apabila semua berkumpul. 

Ketika ini, aku sedang berbual dengan seorang isteri kepada teman seperjuangan suamiku, Kak Su. Menarik kisah cintanya..hihi...macam novel juga.. aku sangat teruja kisah rumahtangganya yang insyaAllah akan memasuki tahun yang ke sepuluh Mei ini insyaAllah. Sudah berusia satu dekad pasangan ini....barokallahu lakuma! Semoga Allah memberkati pernikahan beliau dan dikurniakan anak-anak yang hidup untuk berjuang di jalan Allah.. Kisah awal pelayaran perkahwinan mereka sangat mencabar..berada di pedalaman. 

dengan jalan yang tak bertar, line telefon tiada, debe-debu tanah kering berterbangan....huhu mengharungi detik-detik kelahiran anak pertamanya yang mahu keluar awal daripada tarikh jangka, 12 Mei 2003..si Balqis itu mahu menyambut ulangtahun bersama dengan ulangtahun bapanya, jam 1 pagi sudah mahu keluar! ndak sabar anak ini! banyak pengajaran yang ku dapat daripada kisah mereka. Aku, tidak lah se-mencabar kisah mereka.

" 11.5.2003.. Hadiah buat abang pany kak su bagi baby (Balqis)... Sempena hrjd  
abang pany..diorang sama harijadi.. " ~Kak Su


Setelah 9 tahun melayari bahtera, Kak Su dikurniakan 4 orang  bakal pejuang,
 (sorang lagi duk diam dalam peyut..hihi)

Ketika ini, aku juga baru sahaja bebual dengan rakan seperjuangan suamiku sewaktu di UM dulu, sama-sama di dalam PMIUM, Kak Fakhriyah...aku mula mengenalinya sewaktu mengikuti suamiku yang bertugas sebagai Hakim Tilawah Al-Quran di Sekolah Menengah Kebangsaan Mohamad Ali Ranau (SEMEKAR)..sekolah hebat tu! Cantik...atas bukit...nyaman....orangnya lemah lembut saja...bermalam di sekolah itu selama 3 hari 2 malam..


masjidnya di tengah-tengah..atas bukit ni...asrama siswi...bawah sana dekat sebelah masjid yang nampak bumbung merah tu...airnya sejuk bah!

sebelum sampai ke SEMEKAR...rehat seketika di sini xingat dah nama tempat ni...huhu nyaman bangat...
nothing but GREEN........................i like!

Kreatifnya...laluan di bangunan kelas yang menghadap masjid..

di bawah sana, padang permainan...cantik sangat!

Seorang Hakim telah membawa diri di sini hehe...

Kak Fakhriah tak kekok bercerita mengenai hal peribadinya yang sewaktu itu belum lagi bertemu jodoh. Mungkin dirasakannya, rakan seperjuangannya itu 'ada' dalam diriku..hihi. Aku hanya mampu ucapkan bahawa jodoh itu tersangat rahsia, dan memang datang dari Allah tanpa disangka-sangka hadirnya, waktunya bila dan siapa dia! 

Dan, alhamdulillah..kini sudah bertemu dengan pendamping yang setia untuknya. Tanpa disangka, suaminya itu juga seorang guru di sekolah, tenpat Kak Fakhriyah mengajar. Bercinta selepas kahwin katanya sebab sebelum ini mereka tak pernah bercakap apatah lagi nak bertemu. Diajak kahwin, terus Kak Fakhriyah terima. Hehe.. Begitulah hati perempuan yang berusaha mehukan pasangan yang terbaik, akan datang satu kekuatan dan keyakinan apabila berdepan dengan jodohnya. Tahniah kak...sekarang sudah masuk 2 bulan usia kandungannya.. ;-)

Kak Fakhriyah, Suaminya serta adiknya (kot..) di Cameron Highlands

Ketika ini, suamiku sedang berada di Kundasang...huhu tempatnya sejuk.....nyaman...indah.... beliau mengikuti satu kursus anjuran sekolah untuk semua staf dan guru. Aku tidak mahu bercerita tentang program tersebut..buang masa! Tetapi jalan-jalan di sana adalah sesuatu yang menyeronokkan! hehe...kem yang bertujuan 'membasuh minda' para guru dan staf..haishhhh... aku tahu, beliau and the geng takkan terbasuh. Pergi hanya mengikut prosedur sambil mengambil manfaat daripada perkara lain.

This picture was just received in 10 minutes ago..setelah  15 jam tidak menatap wajah ini huhu

Ketika ini, Aku di rumah...sorang-sorang ditemani lappy anggun aku ni..hihi...duk sorang-sorang bahaya juga...fikiran jadi melayang pelik kalau tak buka internet. so, bukalah al-Quran atau mana-mana buku yang boleh dibaca. sebelum masuk kolej, aku akan isi perut blog ni sampai termuntah. Untuk tatapan pada masa akan datang, 'kenangan' dalam bentuk tulisan yang kadang-kadang caca marba. Minta maaf kepada yang terasa ini semua sia-sia.. Tetapi aku sangat menghargai coretanku. tak de sape yang boleh sekat. hee..sekian, wassalam.









No comments:

Post a Comment