RSS

Friday 30 March 2012

Kau menyapaku di dalam teksi merah!

"Berminat nak jadi Facy tak???"

hehe..itulah ayat pertama perkenalan kami. Sungguh unik. Di atas taksii. Kami berjumpa sewaktu kami sama-sama pulang dari kerja. Dia bekerja di Pejabat Tanah sebelum mendapat kerja di YaPEIM. Aku sewaktu itu mengajar di sebuah taska swasta. Taska Sayangku Harma. Tempat kerjaku lebih jauh dari tempat kerjanya. Kalu aku balik rumah, aku akan melalui pejabat Tanah dan melalui kampungnya dahulu.

Tak ingat hari apa, mungkin Selasa atau Rabu. Aku pulang dari kerja dengan taxi merah kepunyaan seorang pemandu yang biasa terlihat di sekitar antara rumahku dengan sekolahku. Aku ke sekolah dulu dengan taksii. Tapi kami tidaklah terlalu kenal dan ramah untuk berborak. Petang, mungkin aku terlalu penat dan tak ada mood nak berborak-borak walaupun dengan penumpang perempuan di sebelahku.

Teksi yang ku naiki berhenti di depan Pejabat Tanah kerana ada seorang penumpang yang menahannya. Seorang kakak yang bertudung labuh dan sopan kelakuannya menaiki teksi. Berminat juga nak kenal dengan kakak ini. Tapi agak susah nak berborak sebab terhalang dengan penumpang di tengah-tengah kami. Suasana senyap.. Tiga gadis petang itu  memenuhi tempat duduk belakang teksi dan masing-masing tidak berkata apa-apa. tempatku di sebelah pintu kanan kereta. sampai lah teksi yang kami naiki berhenti di Kampung Pangkalan Nyireh, kampung kakak yang bertudung labuh itu. Aku sampai di rumah..habis cerita petang rabu/selasa itu.

Keesokan harinya...

seperti biasa aku menunggu teksi untuk pulang ke rumah. Oh, teksi kelmarin. Aku duduk di tempat aku semalam. Merenung di luar tingkap. Teksi menuju ke Kampung Raja. Kelihatan kakak yang bertudung labuh semalam menahan teksi yang ku naiki. Kini, tiada penumpang lain. Hanya kami berdua di belakang. Tiba-tiba aku disapa, "Berminat nak jadi Facy x??" Aku terkejut dan .. "Haa???" haha....

Itulah saat perkenalan kami. Di waktu petang nan indah. Dia mengajakku untuk menjadi facy dalam program Klinik UPSR anjuran YaPEIM dan KIC (Kecemerlangan Insan Cosultant). Dar situ lah aku terus aktif bersama Kak Nik dalam program-program motivasi. Seronok bersama Kak Nik..rupanya dia tinggal di Kampung nenekku..hihi..kecilnya dunia!

Aku yang baru balik dari UMK ketika itu, (tahun 2009) mencari kerja dahulu sebelum membuat keputusan mencari mana-mana IPT yang layak denganku. Biologi jiwaku tetapi aku rasa mahu meneroka bidang lain. Aku mula mencari-cari kolej Islam. huhu...  Ya, keinginanku ada hanya di situ dan hanya layak berada di situ. Pernah juga ku megadu pada kakak ini tentang rasa rendah diriku yang tak ke mana-mana. sedangkan facy-facy lain semuanya berkelulusan sana sini. ;-(

Banyak kenagan dan pengalaman yang aku timba bersama Kak Nik. Aku mengutip pengalaman sebelum sambung belajar. Terima kasih Kak Nik.. ;-)

oleh kerana kakak ini bekerja di bahagian kmuniti, banyak aktiviti dan banyak jelajahnya. Aku juga turut sama! Aku juga jadi 'tak lekat kat rumah' sebab ikut kak Nik berprogram. Alhamdulillah, mak ayah spotiing tapi biasalah, mereka wajib kena banyak tanya! sebab aku puteri mereka. kena tahu secara terperinci setiap agendaku! hehe. Aku juga dibawa Kak nik ke Pulau Redang, Pulau Perhentian....waa......best!!!!

Ini aku ambil dari album Kak Nik..

Sewaktu di Pulau Redang, Motivasi di SK Pulau Redang:

Ini time snorkeling. Huhu..jangan harap ku turu.penakut!! hihi...apa lagi, masa untuk mengambil gambar sepuasnya sambil menunggu diorang ni melihat panorama bawah air...

semua kusyuk medengar taklimat..ku ambil gambar pun tak perasan!! hihi a.syapik

cantik tak???? ni lah kerjaku...ku jalan-jalan melihat alam..huhu

hihi...ku ambil dari atas jambatan...makhluk apakah yang terapung-apung itu...??

cuba cari kak nik.....hihi...

yang ini paling ku suka!!! Boleh lah isi puisi di ruang kosog ...

akibat nakal... "abang Long'' denda...ku pula "Kak Su" ehe..

suasana petang nan indah.....


waktu petang di Pulau Redang.....ni dekat resort 5star!! tapi kitorang bermalam di  quaters 5star!  huhu


hidupan laut yang terdampar di persisir pantai..

"ye adik-adik sekalian....ingat hok Kak Nik pesan ni deh.."


 dah la..kalau ikutkan nak letak semua gambar! cukup lah setakat itu. sebab..pertemuan ini sangat indah dan bermanfaat! Syukur.. 

Dialah penasihatku merangkap penyelesai kepada masalahku sewaktu aku didatangi naluri 'nak kahwin' yang membuak-buak pada suatu ketika dahulu sehingga aku dapat meredakan perasaan begitu. Sungguh, perkara itu terlalu mengganggu sebab itu aku perlu mendengar nasihat orang yang belum kahwin, yang berusia lebih tua dariku. Itulah penawar. Alhamdulillah. nanti ku cerita pada entri berikutnya, insyaAllah. jangan terlalu jauh memikirkanya..tunggu cerita dariku dulu. 

Sungguh, tempoh mula pertemuan kita hanya lah sesingkat perjalanan dari kampung Raja ke kampung pengkalan Nyireh..tapi engkau telah memberikanku seribu kenangan, dan engkau juga telah membangkitkanku kesedaran tentang pelbagai hal kehidupan yang sangat luas ini... sayang kak Nik....kerana Allah... 
semoga Allah membahagiakan hidup Kak Nik sekeluarga dunia dan Akhirat...ameen..

No comments:

Post a Comment