RSS

Thursday 29 December 2011

Ujian Mematangkan Hidup



Assalamualaikum wr wb..

Tak sampai setahun perkahwinan kami, Tuhan sudahpun menguji dengan pelbagai cabaran dan ujian hidup. Saya percaya, setiap pasangan yang sudah berumahtangga (yang belum pun padahal), akan diuji dan diuji untuk sama-sama belajar menghadapi kesusahan secara berdua dan itu sebenarnya 'bekalan' untuk menempah ketenangan di Syurga yang kekal abadi. Jika dahulu, kita ditanggung oleh kedua ibu bapa kita dan segala pahit getir untuk mengekalkan kesejahteraan di dalam keluarga, diharungi dengan tabah oleh mereka. Namun, apalah sangat ujian ini. 


Ini baru permulaan kisah kehidupan 'berdua' kami. Banyak lagi perkara mendatang yang lebih berat, lebih sukar kerana lumrah hidupnya memang begitu. Semoga Allah menganugerahkan kesabaran dan kekuatan yang tinggi kepada kita semua yang bukan setakat bernikah tetapi ini adalah satu proses untuk membina keluarga. Bagaimana dengan perkembangan pembinaan keluarga anda? 

Benarlah, ujian mematangkan. Salah satu fungsi ujian. Kerana kami masih muda.... kerana kami sedang belajar. Ya, kami sedang belajar dan perlu belajar. Bahkan sesiapapun jua..sedang belajar. Pada zahir...ujian yang menyakitkan itu adalah bala. batinnya, penuh hikmah dan sangat mendidik. Kata si bijaksana, mendapat tarbiyah langsung daripada Allah.


" Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun." 
(Al-Mulk : 2)
Lagi hebat, ujian untuk pasukan Muslimin pada suatu ketika dahulu ..


"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)"  
(Al-Baqarah :214)


Asbabun nuzul...


Qatadah berkata, ayat ini diturunkan pada saat Perang Ahzab, ketika Rasulullah menhadapi cubaan: dikepung dan diserang pihak kaum kafir Quraisy." (HR. Abdurrazaq)


haa..sengaja mengimbau sejarah lampau sejenak. Adakah kita benar-benar kuat. Mengaku beriman tetapi dengan sedikit ujian (yang berat pada kita) sudah tidak keruan. Allahu akbar...lemahnya kami berbanding dengan sahabat-sahabat terdahulu. Yang kecil pun sudah lemah kaki untuk berdiri..


Hebat ujian yang kita rasai, hebat lagi ujian yang menimpa atau yang 'dianugerah' Tuhan untuk mereka. Syukur dan bersabarlah.

Tersentuh juga lagu Siti ni...

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Airmata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apa pun ini
Pelajaran yang bererti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apa pun
Semoga mampu ku lawan
Kesepianku...

Apa pun terjadi
Berjalanlah tanpa henti

Anak pertama kami sudahpun aman di sana. Semoga abi dan ummi mewarisi ketenanganmu. Sebuah inspirasi untuk kami supaya kami berusaha selayaknya untuk berprestasi di pentas dunia ini dengan jayanya agar sesuatu yang telah dijanjikan Tuhan itu akhirnya dikurniakan kepada abi dan umi. 

Tanpa sedar, tanpa diketahui sesiapapun, tanpa sebarang tanda, Tuhan merencana sesuatu. Bukanlah pada tahun 2011 Allah merancang  dan merangka setiap agenda hidup makhluk-Nya, tetapi sejak kita belum lagi dilahirkan. Semua rencana sudah siap dirangka. Hanya menunggu masa mempersembahkan segala. Dengan izin-Nya.

Apabila meyakini akan hal itu, sedikit kegundahan dan penderitaan terubat. Ubatnya hanyalah...Beriman kepada Qada' dan Qadar Allah. Bukan dengan menghafal rukun iman keenam itu, kita sudah dikatakan beriman. Nah, Allah memberi satu peristiwa yang pelbagai untuk kita hadapi sama ada peristiwa yang menyedihkan, mendukacitakan dan menakutkan ataupun peristiwa yang sangat menggembirakan kita. Apapun jua peristiwanya, yang diukur itu adalah tentang bagaimana seorang hamba lemah ini RETI untuk bersyukur, RETI untuk kembali kepada Allah lantaran kepunyaan Dialah segala sesuatu yang tercipata di langit dan di bumi ini, RETI untuk melihat hikmah di sebalik setiap peritiwa suka duka sepanjang menjalani kehidupan. 

Mencari hikmah di sebalik apa yang telah berlaku bukanlah dengan makna kita membuat satu penilaian sesuka hati tentang takdir yang telah dipersembah tetapi ianya memerlukan kita untuk sentiasa RASA bahawa Allah itu sangat dekat, prihatin dan sangat mengasihan belas (الرحيم) dengan kita. Buang jauh-jauh prasangka buruk kita terhadap Allah, Tuhan sekalian alam. Andai diri sentiasa rasa bahawa kita 'sentiasa dizalimi' kerana sesuatu musibah menimpa. Tanya balik diri siapa sebenarnya yang menzalilmi diri kita melainkan diri sendiri. Tak perlu menepuk-nepuk dada, tanya terus iman anda. ^ _~


Apapun bentuk kepayahan, semuanya mengajar kita untuk sedar diri bahawa kita sangat perlu dibantu. Kepada siapa yang harus kita minta pertolongan melainkan kepada Yang Memberi kepayahan? Tanda kita hamba. Tidak berkuasa malah lemah. DIA menyimpan penyelesaian kepada setiap permasalahan. Maha Suci Allah yang menciptakan segala sesuatu. Mintalah kepada-Nya. Dalam kesukaran dan derita, gagahkanlah untuk terus bersabar dan solat sehingga semuanya selesai hatta di penghujung usia hidup kita sekalipun kesabaran kita ditebarkan. 
Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.

Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat,
kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.
(QS: Al Baqarah 2: 45)


Bercakap memang senang. Tetapi untuk bertenang bukankah kita sangat memerlukan Qalam (Qalam-Nya)? Moga yang menulis menyedari apa yang ditulis.. 

No comments:

Post a Comment