RSS

Saturday 4 February 2012

Warkah buatmu Mujahidku

Gambar hiasan


Dalam hidup tanpa berharap
Seorang bayang mujahid mendatangiku, izin-Nya

Aku tanpa lengah mencetus langkah
Meneliti melalui saudariku yang jujur

Rupanya dalam rahsia percaturan Tuhan
Bayangku juga mendatangi dia, ceritanya kepadaku selepas akad yang penuh makna

Sama, dalam hidup tanpa berharap
Tanpa pernah bersemuka berbicara, kami saling menerima

Kerana istikharah, aku dituntun yakin dan kuat
Kerana niat dan komited kami, Rabb memudahkan jalan

Aku tidak pernah minta 'bila' dan 'siapa'
Tetapi Allah Maha Mengetahui setiap isi hati dan cita hamba berbicara

Aku bersyukur memiliki dirimu walaupun ku sedar hanya pinjaman
Kerana pinjaman yang dicari jika benar, akan menjadi milik kita yang kekal di Syurga

Kerana aku masih sedang belajar, banyak khilafku, maafkan diriku
Akan ku usahakan, menjadi suri solehah untukmu, kerana Allah

Usahaku bukan sebab aku sudah memiliki seorang suami
Tetapi hakikat aku seorang hamba, cita-citaku menuju Allah

Aku dan dirimu
 perlu berprestasi cemerlang demi Hari Mendatang

Walau banyak air mataku turun di depanmu
Bukan tanda aku lemah semangat dan putus asa ku

Itu tanda dirimu tempat yang layak untuk aku sandarkan setelah Allah
Kerana setiaku, percayaku, cintaku, yakinku dan aku mendambamu setelah Allah & Rasul

Aku bahagia lalui hidup sebagai surimu
Terasa aura tarbiyah Nabi SAW kepada isteri-isterinya, moga tsabat dirimu memimpinku

Bukan kerana dirimu sempurna
Tetapi jalan sempurna baginda dirimu ikuti

Mengenalkanku erti perjuangan
Terasa aura isteri para pejuang membius semangatku

Tatkala dirimu keluar berjuang
Tatkala itu aku turut berjuang, jiwa & raga, saling meredhai kerana Allah & Rasul

Aku hanya ingin orang yang ingin berjuang berada di sisiku
Dengan petunjuk dan kekuatan kurniaan-Nya, pilihanku tepat. Allahu akbar!

Pernah aku katakan pada diri,
Lebih baik hidup seorang diri daripada bertemankan seorang yang kikir jiwa & raga untuk agama

Engkau selalu dengan urusanmu, cita-citamu
Aku redha dan rela, aku menyokong dan mendokong semampuku

Di situ teruji kesungguhanku kepada perjuangan, kepada Islam
Satu hakikat yang wajib ku tempuh, demi raih ganjaran hebat dari Tuhan

Walau dirimu miskin harta, namun jangan sesekali kikir jiwa & ragamu untuk agama tercinta
Walau sering kita tidak bersama, ganjaran di Kampung Akhirat menanti kita suami isteri, kekal bersama

Oleh itu, sabarlah menjaga dan mendidikku 
kerana Allah memilihmu untuk jadikan aku seorang Muslimah Solehah, juga cita-citaku 

Aku juga harus cekal berusaha
Menjadi wanita terbaik di matamu dan Allah semestinya

Dengan sabarnya dirimu mendidikku dan anak-anak kelak
Aku doakan kejayaanmu di dunia dan di akhirat, kebaikan untukmu di dunia dan di akhirat

Aku yakin dengan pilihanku, 
Kerana sandaran aku hanya kepada Allah, tidak ada yang lain

Ujian yang kita harungi apalah sangat, jika dibanding dengan para pasangan pejuang lain 
yang lebih ikhlas perjuangannya, ikhlaskah kita.. Semoga pahala sabar Allah ganjarkan untuk kita

Cita-citamu adalah cita-citaku juga
Menang atau syahid, demi Islam tercinta


Teristimewa buat murobbi diriku dan murobbi para mujahid-mujahidah junior ku  kelak insyaAllah.
Semoga Allah melimpahkan kebaikan dan kesejahteraan sentiasa kepadamu, aminn..
Mujahidku, Mat Razali bin Mat Lazin.

No comments:

Post a Comment