RSS

Friday 6 January 2012

Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku

Betapa lemah diriku ini

Berat ujian dariMu

Kupasrahkan semua padaMu



Tuhan... Baru ku sedar

Indah nikmat sihat itu

Tak pandai aku bersyukur

Kini kuharapkan cintaMu



Kata-kata cinta terucap indah

Mengalun berzikir di kidung doaku

Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku 

Butir-butir cinta air mataku

Teringat semua yang Kau beri untukku

Ampuni khilaf dan salah selama ini

Ya ilahi.... Muhasabah cintaku...



Tuhan... Kuatkan aku

Lindungiku dari putus asa

Jika ku harus mati

Pertemukan aku denganMu


Peristiwa JUMAAT ITU tak dapat ku lupakan. Itulah peristiwa yang mengundang seribu sesalan, peristiwa yang menyebarkan kedukaan kepada insan-insan terdekat nahupun yang jauh, peristiwa di mana tumpahnya air mata lelaki yang dicintai, peristiwa yang menguji pasangan muda yang bahagia bercinta, peristiwa yang menduga seorang 'ibu' muda, peristiwa yang mematahkan hati srikandi muda yang dikasihi, peristiwa yang menghampakan, menyedihkan dan yang paling penting....peristiwa ini membawa AKU kembali meraih CINTA-NYA..lebih dekat dengan-Nya...malah lebih dekat...


Wahai Yang Maha Pemaaf...maafkan aku
Selalu buat salah dan khilaf

Wahai Yang Maha Menerima Taubat..terimalah taubatku
Selalu mungkir taubatku

Wahai Yang Maha Mengasihani..kasihani daku
Aku GILA jika terputus kasih-Mu

Wahai Yang Maha Kuat dan Yang Maha Berkuasa...
Aku butuh kekuatan dari-Mu
Aku hanya HIDUP dengan kuasa-Mu

Berat....sungguh berat ku rasa ujian-Mu ini
Pastinya hikmah yang Kau simpan untukku adalah teristimewa
Sebab Kau mencintai aku...

Ya Allah...dengan kebijaksanaan-Mu
Engkau lah yang paling layak menilai Redha ku ke atas ujian-Mu

Ya Allah..dengan pengetahuan-Mu yang tak terbatas
Tuntuni duka ku..agar tak menjemput murka-Mu

Aku cuba berlari walau kini aku hanya mampu merangkak
Aku cuba senyum walau bibir bergetar menahan esakkan dari jiwa derita
Aku cuba ceria walau terpaksa menipu emosi yang meronta hiba

Aku cuba bertahan....
Semakin sakit aku bertahan, semakin terasa Engkau dekat memujukku
Ya Allah...Engkau teman setia

Andai aku mati hari itu
entah bagaimana prestasiku di sana
dia tentunya di Syurga-Mu, aku pula belum tentu
sungguh, aku tak komited sebagai HAMBA
Ampuni aku...

Ya Allah..yang mencintai aku secara telus dan tulus
Engkau pinjamkan aku sekali lagi sebuah KEHIDUPAN
yang selama ini aku sia-siakan

Teruslah cintai aku Ya Allah..
Dengan hidayah dan rahmat-Mu yang luas..
Kukuhkan cinta kepada Mu di hatiku ini

Ya Allah..
Berat...berat ku rasa ujian dari-Mu
Maaf Ya Tuhan..jika air mata yang belum putus ini mengundang murka-Mu
Ternyata aku lemah..lemah daripada segala makhluk-Mu yang lemah
Tolong..izinkan aku menangis..
Izinkan aku terus menangis...

Ya Allah..
Air mata yang belum putus inilah 
Aku semakin cinta dan GILAkan cinta-Mu
Aku semakin yakin melangkah menuju-Mu
Aku semakin terasa akan kasih-Mu yang tak pernah sirna tercurah kepadaku
Terasa...cinta-Mu mengalir ...

Ya Allah..pemilik nyawaku..
Aku muhasabah Cintaku..



Dengan tangisan yang belum henti ini
Aku lebih mengenal Erti Hidup dan Erti Cinta...

Kepada-Mu aku bergantung harap 
dan kepada-Mu aku berserah diri ..

Inilah Muhasabah Cintaku........



No comments:

Post a Comment